Amerikansk intervjustudie om högre studier

I juni 2024 publicerades en avhandling på University of Missouri, St. Louis, USA: ”Perspectives of College Students with Disabilities Regarding Their High School Transition Experience: Notes for High School Transition Planning”. Studien handlar om hur studenter med funktionsnedsättningar klarar av övergången till högre utbildning.

Syftet med studien var att dokumentera studenternas individuella erfarenheter för att på så vis skapa mer kunskap som kan vara användbar för:

  • studenter med funktionsnedsättning,
  • personal på gymnasie- och högskolenivå,
  • lärares och studievägledares arbete med att stötta studenter med funktionshinder.

Elva studenter intervjuades i studien med fokus på:

  • övergången till högre studier och akademiska krav på studierna,
  • färdigheter för att själv förespråka sina åsikter och för att utveckla sitt självbestämmande,
  • upplevelse av studievägledning.

En av studiens slutsatser var att studenterna upplevde att de primärt var passiva deltagare i deras individuella utbildningsplaner och i deras övergång till högre studier. De hade fått stort stöd från sina familjer för att klara av övergången.

Studiedeltagarna var positiva till de instanser där de varit aktivt engagerade och hittat utrymme för att sätta egna mål och fatta egna beslut. Men för de mesta handlade studierna om vad deras familj eller utbildare bestämde var rätt för dem.

Studenterna kände sig otillräckligt förberedda inför akademiska kravställningar delvis på grund av de anpassningar och det stöd som de fått i tidigare studier. De upplevde att de inte hade goda vanor för att disponera sin tid. Studenterna efterfrågade därför mer anpassningar och stöd även i högre studier.

Men en annan av slutsatserna var att det var viktigt, för de studenter som hade möjlighet, att inte enbart ha anpassade kurser på gymnasiet utan många fler vanliga kurser. För att på så vis tidigt få mer erfarenhet av att lyckas med att leva upp till generella kravställningar utan anpassningar, och att lära sig betydelsen av att på egen hand disponera sin tid effektivt.

Publicerad 2025-01-16

Senast ändrad 2025-02-06

Hartzler, Lindsay; Dong, Kitty; Johnson Kliethermes, Andrew; Sandheinrich, Kaitlyn; and Wheatley, Mark, "Perspectives of College Students with Disabilities Regarding Their High School Transition Experience: Notes for High School Transition Planning" (2024). Dissertations. 1451. https://irl.umsl.edu/dissertation/1451