Extra anpassningar
Om det kan befaras att en elev inte kommer att nå betygskriterierna eller de betygskriterierna som gäller ska eleven snarast ges stöd i form av extra anpassningar. Om man tror att extra anpassningar inte räcker för att tillgodose elevens stödbehov ska detta anmälas till rektorn. Rektorn är då ansvarig för att elevens behov av särskilt stöd utreds omgående.
Kartläggning
Ibland kan det vara mest effektivt att göra kartläggningen baklänges genom att börja titta på målen som ska uppfyllas, och sen på vad eleven saknar för förmågor som gör det svårt för hen att uppfylla målen.
Extra anpassningar och komvux
Inom komvux ska utgångspunkten för den enskilda elevens utbildning vara elevens behov och förutsättningar. Vuxenutbildningen ska sträva efter flexibla lösningar som har sin utgångspunkt i individens behov och förutsättningar.
Alla elever inom vuxenutbildningen som behöver stöd i form av extra anpassningar har rätt till sådant stöd. Däremot har inte alla elever inom vuxenutbildningen rätt till särskilt stöd.
Vad innebär det att extra anpassningar ska ges med utgångspunkt i elevens utbildning i dess helhet?
Det innebär att när man befarar att eleven inte kommer att nå de betygskriterier eller de kravnivåer som gäller så ska stöd i form av extra anpassningar ges med utgångspunkt i elevens hela utbildning och inte bara inom ett eller ett fåtal ämnen eller kurser. Det är bara om det är uppenbart att elevens stödbehov är begränsat till ett specifikt ämne eller kurs får stödet inriktas på enbart denna del av utbildningen.
Behöver en elev extra anpassningar i ett ämne eller kurs ska skolan ta ett helhetsgrepp på elevens lärande när man planerar stödet. Det kan betyda att man sätter in stödinsatser i början av ett ämne eller en kurs och om det behövs fortsätter med stödinsatserna även efter att kursen är avslutad.
Man måste också tänka på att anpassningarna inte alltid ska riktas mot de konkreta kunskapskraven, är det så att eleven har svårt med förmågan att kunna ta in och använda information så behöver extra anpassningarna ha som utgångspunkt att eleven ska kunna lära sig just denna förmåga.
Behöver en elev ha en diagnos för att få extra anpassningar eller särskilt stöd?
Nej. En diagnos (till exempel; språkstörning, dyslexi, eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som adhd, add eller autismspektrumtillstånd (AST)), får aldrig vara ett villkor för att en elev ska få stöd i skolan. Samtidigt innebär inte en funktionsnedsättning att eleven per automatik är i behov av särskilt stöd.
Det som avgör om en elev har rätt till extra anpassningar är om det finns risk att eleven inte kommer att uppfylla betygskriterierna som minst ska uppfyllas. Rätten till extra anpassningar eller särskilt stöd påverkas inte av en eventuell diagnos.
Numera finns det också krav på vissa generella förmågor i läroplanen, som att till exempel kunna sortera och använda information, bearbeta texter och planera sitt arbete. Just vissa av dessa generella förmågor kan elever med NPF ibland ha svårt med. Därför är det viktigt att fundera över vilka anpassningar som behövs även rörande de generella förmågorna.