Må bra strategier

Du kan själv göra olika saker för att att må bättre och orka med mer samt för att förbygga fysisk och psykisk ohälsa.

Vila

Vila är extremt viktigt och den viktigaste delen i vilan är att sova gott. Här är några tips hur man kan få bättre sömn:

  • Inget skärmljus innan du ska lägga dig.
  • Titta inte på TV i sängen. 
  • Försök varva ned innan du lägger dig.
  • Det kan vara svårt att sova när du är proppmätt, så vänta gärna en stund efter att du har ätit middag innan du lägger dig.
  • Försök gå och lägga dig ungefär samma tid varje kväll.
  • Försök få runt åtta timmars sömn varje natt. 
  • Undvik te, kaffe, nikotin och alkohol på kvällen.
  • Man sover ofta bättre i ett mörkt och tyst rum.

Om du snarkar mycket kan du behöva hjälp eftersom snarkningar stör sömnen.

En del kan bli hjälpta av att använda tyngdtäcken eller liknande specialtäcken.

Mat och träning

Hälsosam mat i lagom mängd och regelbunden träning eller fysik aktivitet ökar välbefinnande hos många. Här är några tips:

  • Försök äta regelbundet. Har du svårt att komma ihåg att äta regelbundet kan det vara bra att sätta ett alarm.
  • Försök att äta mer frukt och grönsaker.
  • Ät gärna mellanmål mellan måltiderna, och försök se till att de också är hälsosamma.
  • Försök att röra på dig regelbundet.
  • Vardagsmotion som att ta trapporna och promenera mer är bra.
  • Hitta ett sätt att röra på dig som du tycker om och passar dig.

Mer tips om mat och träning finns på Attentions sida

Hjälpmedel

Att använda hjälpmedel kan avlasta. Några saker man kan tänka på är:

  • Att använda kalender, checklistor och påminnelsesystem gör det lättare att komma ihåg saker.
  • Att alltid ha de viktigaste sakerna på samma plats, till exempel alltid lägga plånbok och nycklar i samma skål i hallen eller att alltid förvara dina eventuella mediciner i ett och samma skåp.
  • Att ha få saker, sortera och märka dem.
  • Ordning och reda sparar tid, lugnar ned och ger plats för andra tankar.

Gör en måendekarta

Gör en energi- och måendekarta och skriv ned vad som ger dig energi och vad som gör dig glad samt det som tar mycket energi och gör dig ledsen.

I den mån du kan, försök att göra det som ger dig energi och gör dig glad, och minska de negativa aktiviteterna och situationerna.

Vill du skriva ut så finns det en måendekarta för utskrift här:

Senast ändrad 2022-07-11

Publicerad: 2021-06-02