Må bra strategier

Du kan själv försöka olika saker för att att må bättre och orka med mer samt att förbygga psykisk och fysisk ohälsa. Här kommer några exempel.

Vila

Vila är extremt viktigt och den viktigaste delen i vilan är att sova gott. Försök med så kallad ”sömnhygien”, till exempel:

  • inget skärmljus innan man ska lägga sig,
  • att använda sängen bara för att sova,
  • att varva ned innan man lägger sig,
  • att inte lägga sig med full mage,
  • att sova på fasta tider och gärna åtta timmar,
  • att undvika te, kaffe, nikotin och alkohol,
  • att sova i ett mörkt och tyst rum

Om du snarkar mycket kan du behöva hjälp eftersom snarkningar stör sömnen. En del kan bli hjälpta av att använda bolltäcken eller liknande specialtäcken.

Mat

Hälsosam mat i lagom mängd och regelbunden träning eller fysik aktivitet ökar välbefinnande hos många.

Hjälpmedel

Att använda hjälpmedel kan avlasta. Några saker man kan tänka på är:

  • att använda kalender, checklistor, påminnelsesystem,
  • att alltid ha de viktigaste sakerna på samma plats,
  • att ha få saker, sortera och märka dem.
  • Ordning och reda sparar tid, lugnar ned och ger plats för andra tankar.

Gör en måendekarta

Gör en energi- och måendekarta och skriv ned vad som ger dig energi och vad som gör dig glad samt det som tar mycket energi och gör dig ledsen.

I den mån du kan, försök att göra det som ger dig energi och gör dig glad, och minska de negativa aktiviteterna och situationerna.

Vill du skriva ut så finns det en måendekarta för utskrift här:

Senast ändrad 2021-10-26