Longville-Carr J. Autistic students' transition to university: barriers to a positive experience [doktorsavhandling på internet]. Cambridge, UK: Anglia Ruskin Research Online (ARRO); 2024 [cited 2024Jun20]. Hämtad från: https://hdl.handle.net/10779/aru.25610361.v1
- Start mer information
- Om NPF för vägledare
- Stöd vid studier vid NPF
- Om NPF och arbete
- Övergångar vid NPF
- Studie- och Yrkesvägledning vid NPF
- Om lagar och regler
- Dokument att ladda ned och skriva ut
- Länksamling NPF
- Kalendariet
- Verktyg för arbetsgivare
- Informationsfilmer
- Läsvärt
- Stöd vid universitetsstudier
- Mer information
- Läsvärt
- Befintlig sida: Universitetsstudier övergång
Övergången till universitetsstuder för studenter med autism
Doktorsavhandlingen “Autistic students’ transition to university: barriers to a positive experience” av Julia Carr undersöker erfarenheterna hos autistiska studenter som börjar universitetet. Forskningen belyser flera viktiga områden som kan vara problematiska för autistiska studenter, inklusive ansöknings- och antagningsprocessen, övergången till universitetsstudier, att avslöja sin autismdiagnos, kommunikation av information och sensorisk överbelastning.
Observer att studien är gjord på brittiska universitet och därigenom inte till 100 procent överensstämmande med svenska förutsättningar, men det finns många likheter och de flesta råden är applicerbara även i Sverige.
Hur ser stödet ut i dag?
Universitetet prioriterar framförallt anpassningar som stöder studenternas konkreta akademiska behov, samtidigt som studenter med autism uttrycker ett önskemål om att få mer stöd rörande sociala, emotionella och kommunikativa behov.
Kunde övergången till universitetet vara bättre stödd för studenter med autism?
Forskningen tyder på att problem som autistiska studenter upplever när de börjar på universitetet kan minskas om kommunikation är god och om det finns en välfungerande relation mellan universitetets studentstödtjänster, studenten, och studentens nätverk. Dessutom betonar forskningen vikten av tidigt, personligt och enhetligt stöd i genomgång av scheman, orientering på campus och möten med akademisk personal och stödpersonal.
Ansöknings- / antagningsprocessen
Ansökningsprocessen till universitetet kan vara stressande för alla studenter, särskilt för de som söker för första gången. Det kan vara svårt för studenterna att identifiera, samla in och skicka in rätt dokument som universiteten förväntar sig. Detta behöver dessutom ske inom en viss tidsram.
För att förbättra ansökningsprocessen föreslår studien att universitetet bör erbjuda mer personligt stöd under ansökningsprocessen. Detta kan inkludera att ha en namngiven kontaktpunkt som känner till studentens individuella behov och kan ge råd och vägledning under ansökningsprocessen.
Övergång till universitetsstudier
Övergångsperioden kan vara stressande för personer med autism, som ofta upplever större utmaningar i att framgångsrikt hantera övergångar, och som kan kämpa för att anpassa sig till nya omgivningar, nya sociala nätverk och ökade akademiska krav samtidig som tidigare stödnivåer minskar.
För att underlätta övergången till universitetet, föreslår studien att universitetet bör erbjuda mer omfattande stöd under övergångsperioden. Detta kan inkludera att erbjuda mer information och vägledning om universitetslivet, samt att erbjuda mer personligt stöd för att hjälpa studenter att anpassa sig till nya omgivningar och rutiner.
Offentliggörande av autismdiagnos
En av de största hindren för personer med funktionshinder för att komma in på högre utbildningar var en rädsla att avslöja sina funktionshinder. Detta är kopplat till en rädsla för stigmatisering av andra studenter och universitetspersonal. Rädslan för offentliggörande är större för studenter med osynliga funktionshinder, såsom autism, än för studenter med mer synliga funktionshinder, särskilt när de ansöker till universitetet.
Universiteten bör arbeta för att minska stigmatiseringen av autism och uppmuntra studenter att avslöja sin diagnos. Detta kan inkludera att erbjuda mer information och stöd om fördelarna med att avslöja en diagnos, samt att arbeta för att skapa en mer inkluderande och accepterande miljö på universitetet.
Kommunikation av information
Det finns mindre fokus i aktuell forskning på hur universitetet självt kommunicerar med studenter och de problem som detta kan orsaka för deras autistiska studenter. Det är dock klart från data som samlats in från de autistiska studentdeltagarna i denna studie att detta är ett område som de tycker behöver förbättras.
Universitetet bör arbeta för att göra sin information mer tillgänglig och lättförståelig. Detta kan inkludera att förbättra universitetets webbplats och att erbjuda mer personligt stöd för att hjälpa studenter att hitta och förstå informationen de behöver.
Sensorisk överbelastning
Forskning visar att en universitetsmiljö kan vara överväldigande för autistiska studenter på olika sätt, inklusive genom sensorisk överbelastning. Känslighet för sensoriska stimuli kan öka stress- och ångestnivåer, orsaka svårigheter i sociala upplevelser och förhindra autistiska studenter från att kunna koncentrera sig på sitt akademiska arbete.
Man bör erbjuda mer stöd och anpassningar för studenter med sensoriska behov. Detta kan innebära tillgång till “lugna rum” där studenter kan ta pauser från sensoriskt överväldigande miljöer, samt att erbjuda mer information och stöd om hur man hanterar sensorisk överbelastning.
Slutsats
Avhandlingen avslutar med en stark uppmaning till universitet att förbättra sina stödsystem för autistiska studenter. Genom att ta hänsyn till de unika behoven hos autistiska studenter och genom att skapa en mer inkluderande och förstående miljö, kan universiteten hjälpa dessa studenter att lyckas i sina akademiska strävanden och förbättra deras övergripande välbefinnande.
Publicerad 2024-08-22
Senast ändrad 2024-08-22
Senaste nyheterna
- Effektivare anpassningar i arbetslivet.
- Insatser för delaktighet i arbetslivet
- Autist i den akademiska världen.
- Hur kan man förbättra arbetsmarknadens inkludering av personer med intellektuell funktionsnedsättning?
- Anpassningar och öppenhet på arbetsplatsen
- Artificell intelligens och autism vid jobbsökandet
- Integration av anställda med autism
- Språkstörning på arbetsplatsen
- Rimliga arbetsplatsanpassningar för autistiska personer
- Recension "ADHD på jobbet"