Neurodiversitet på arbetsmarknaden: utmaningar och möjligheter enligt aktuell forskning

Denna översiktsartikel är en summering av det projekt som genomfördes inom Region Stockholm från 2020–2023 för att utforma en digital webbplats för unga personer med NPF samt till yrkespersoner som vägleder dessa. Inför projektet utfördes en litteraturgenomgång av vetenskapliga artiklar inom studie och yrkesvägledning av personer med NPF. I denna översikt har ytterligare genomgång av litteraturen utförts för att undersöka nytillkommen kunskap inom detta område.

I artikeln “Career Guidance and Employment Issues for Neurodivergent Individuals: A Scoping Review and Stakeholder Consultation” av Sven Bölte, Joseph Alexander Carpini, Melissa H. Black, Allan Toomingas, Frida Jansson, Peter B. Marschik, Sonya Girdler och Marina Jonsson undersöks hur man bäst kan stödja neurodiversa individer att få och behålla ett arbete. Denna översikt försöker få läsaren att se på karriärer som en livslång resa från utbildning till anställning och resultaten ger oss en helhetsbild av hur man kan organisera och generera teoretisk och praktiskt användbar forskning. Slutligen är denna översikt en uppmaning till både forskare och praktiker att hjälpa till att främja neurodiversa individers värdighet och livskvalitet genom möjligheter till högkvalitativa anställningar och framgångsrika karriärer.

Personer med NPF möter många hinder när de söker jobb, som fördomar och missförstånd om deras förmågor. Syftet med studien var att förstå dessa utmaningar och föreslå sätt att förbättra deras möjligheter att få och behålla jobb.

Neurodiversa individer, som personer med autism (ASD), ADHD och inlärningssvårigheter, möter stora utmaningar i arbetslivet och har ofta svårt att hitta och behålla jobb. Trots deras unika styrkor och förmågor har de ofta lägre sysselsättningsgrad och kortare anställningstider jämfört med neurotypiska personer.

Artikeln betonar vikten av att minska dessa skillnader, eftersom meningsfullt arbete är viktigt för livskvaliteten, mental hälsa och välbefinnande för alla. Författarna påpekar behovet av riktad karriärvägledning och stöd för att hjälpa dessa neurodiversa att navigera i arbetsmarknadens och arbetsmiljöernas komplexitet.

Meningsfullt arbete är avgörande för livskvalitet, mental hälsa och välbefinnande och det finns ett akut behov av riktad karriärvägledning och stöd för att hjälpa neurodiversa individer att navigera på arbetsmarknaden och i arbetsmiljöer

 

Studien identifierar nio viktiga områden för stöd och support inför vägen ut i arbete:

  1. Karriärvägledning: Hur man bäst hjälper personer med NPF att planera sin karriär. Det är viktigt att studie- och yrkesvägledare  har kunskap om NPF och kan ge stöd som är anpassat till individens behov.
  2. Faktorer som påverkar anställning: Vad som gör det lättare eller svårare för dem att få jobb, som utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet. Att ha en bra utbildning och relevant erfarenhet kan öka chanserna att få jobb.
  3. Anställnin m: Program som har visat sig fungera bra för att öka anställningsgraden. Exempel på sådana program kan vara praktikplatser, mentorprogram och stöd vid jobbsökande.
  4. Flexibla arbetsformer: Betydelsen av att ha flexibla arbetsvillkor och anpassade arbetsmiljöer. Det kan handla om att erbjuda deltidsarbete, möjlighet att arbeta hemifrån eller att anpassa arbetsplatsen efter individens behov.
  5. Hinder och stöd på arbetsplatsen: Vad som kan vara svårt och vad som kan hjälpa på jobbet. Det kan vara allt från att ha tydliga instruktioner och rutiner till att ha en stödperson på arbetsplatsen.
  6. Styrkor och utmaningar: De unika styrkor och utmaningar som personer med NPF har. Många med NPF har starka sidor som noggrannhet, kreativitet och förmåga att tänka utanför boxen, men de kan också ha svårigheter med sociala situationer och förändringar.
  7. Matchning av person och jobb: Hur viktigt det är att matcha rätt person med rätt arbetsuppgifter. Det är viktigt att hitta jobb som passar individens styrkor och intressen.
  8. Yrkes- och branschmatchning: Vilka yrken och branscher som kan vara mer eller mindre lämpliga. Vissa yrken och branscher kan vara mer anpassade för personer med NPF, till exempel IT, forskning och konstnärliga yrken.
  9. Anställningsresultat: Hur man mäter framgång och tillfredsställelse i arbetslivet. Det kan handla om att se på hur länge personen stannar kvar i jobbet, hur nöjd personen är med sitt arbete och hur väl personen presterar.

Praktiska Implikationer

För projektet JobbaFriskNPF var flera av dessa områden särskilt viktiga. Projektet kunde använda insikterna om hur man bäst stödjer personer med NPF genom karriärvägledning och anpassade arbetsmiljöer. Att förstå vad som påverkar anställningsmöjligheter och vilka program som fungerar kan hjälpa till att skapa bättre stöd för dessa individer.

Rekommendationer

Studien föreslår att arbetsgivare och studie och yrkesvägledare:

  • Utvecklar anpassade karriärvägledningsprogram som tar hänsyn till de unika behoven och styrkorna hos personer med NPF. Det är viktigt att studie- och yrkesvägledare har kunskap om NPF och kan ge stöd som är anpassat till individens behov. Vägledning för neurodiversa individer kräver en anpassad metod som tar hänsyn till deras unika styrkor, utmaningar och preferenser. Här är några viktiga strategier:
    1. Använd verktyg och enkäter för att hjälpa neurodiversa individer att identifiera sina styrkor och talanger. Detta kan öka deras självmedvetenhet och självförtroende, vilket gör det lättare för dem att presentera sina färdigheter för arbetsgivare.
    2. Skapa individuella karriärplaner som matchar personens intressen, förmågor och behov av stöd. Detta kan innebära att utforska olika karriärvägar och arbetsmiljöer som passar deras specifika profil.
    3. Fokusera på att förbättra både tekniska och mjuka färdigheter, särskilt inom områden som kan vara utmanande för neurodiversa individer, som kommunikation och social interaktion.
    4. Underlätta praktikplatser, arbetsplaceringar eller volontärpositioner för att ge praktisk erfarenhet och insikt i olika arbetsmiljöer.
  • Inför flexibla arbetsvillkor och anpassningar på arbetsplatsen för att skapa en inkluderande miljö. Det kan handla om att erbjuda deltidsarbete, möjlighet att arbeta hemifrån eller att anpassa arbetsplatsen efter individens behov. För att stödja neurodiversa anställda kan följande anpassningar vara effektiva:
    1. Sensoriskvänliga miljöer: Skapa tysta arbetsplatser, erbjuda brusreducerande hörlurar och justerbar belysning för att minska sensorisk överbelastning.
    2. Tydlig kommunikation: Ge skriftliga instruktioner för viktiga uppgifter och använd klart och tydligt språk i all kommunikation.
    3. Flexibla arbetsarrangemang: Tillåt flexibla arbetsscheman, möjligheter till distansarbete och frekventa pauser för att möta individuella behov.
    4. Strukturerade rutiner: Implementera tydliga scheman och uppgiftslistor för att stödja exekutiva funktioner och tidsplanering.
    5. Mentorsprogram: Para ihop neurodiversa anställda med mentorer som kan ge vägledning och stöd i att hantera arbetsplatsutmaningar.
  • Utbildar personal, HR och ledning om neurodiversitet för att minska fördomar och öka förståelsen för dessa individers potential. Genom att utbilda personalen kan man skapa en mer inkluderande arbetsmiljö där alla känner sig välkomna.
  • Använder evidensbaserade metoder för att matcha personer med NPF med lämpliga arbetsuppgifter och arbetsmiljöer.  
  • Diskuterar för och nackdelar med att avslöja diagnos. Att avslöja neurodiversitet på arbetsplatsen är en komplex och personlig fråga. Det finns både fördelar och nackdelar med att berätta om sin neurodiversitet, och det är viktigt att väga dessa noggrant. Studie- och yrkesvägledare bör vara beredda att diskutera dessa aspekter med sina studenter/arbetssökande,  med hänsyn till följande faktorer:
    1. Fördelar med anpassningar: Att avslöja neurodiversitet kan leda till att man får de anpassningar som behövs för att lyckas på jobbet.
    2. Risk för diskriminering eller stigma: Det finns en risk att möta fördomar eller diskriminering från kollegor eller arbetsgivare.
    3. Juridiskt skydd och rättigheter: Det är viktigt att känna till sina juridiska rättigheter och skydd, som kräver att arbetsgivare tillhandahåller rimliga anpassningar.

Studie- och yrkesvägledare bör också vara medvetna om relevant lagstiftning och vara redo att utbilda både neurodiversa individer och arbetsgivare om dessa juridiska rättigheter och skyldigheter. Genom att ge tydlig vägledning kan studie- och yrkesvägledare hjälpa sina klienter att fatta informerade beslut om att avslöja sin neurodiversitet på arbetsplatsen.

Publicerad 2024-12-18

Senast ändrad 2024-12-18

Bölte S, Carpini JA, Black MH, Toomingas A, Jansson F, Marschik PB, Girdler S, Jonsson M. (2024). Career Guidance and Employment Issues for Neurodivergent Individuals: A Scoping Review and Stakeholder Consultation. Hum Resour Manag. 2024;0:1-27. https://doi.org/10.1002/hrm.22259