Vanliga stöd och anpassningar vid NPF

Ett vanligt stöd du kan få är examinationsanpassningar, som kan inkludera:

  • Att dela upp examinationen
  • Upplästa eller utskrivna examinationsfrågor
  • Skrivhjälp och/eller transkribering
  • Särskild utrustning
  • Examinering vid annat tillfälle
  • Assistans vid examination
  • Möjlighet till paus eller vila
  • Tolkning vid examinationen

ADD/ADHD,

Om du har ADD eller ADHD kan du överväga att efterfråga följande stöd:

  • Konkreta instruktioner, både muntligt och skriftligt
  • Tydliga läshänvisningar och scheman
  • Enskilt rum vid tentamen och/eller längre skrivtid
  • Förlängd tid för inlämningsuppgifter och hemtentamen
  • Mentorsstöd för att hjälpa till med planering och struktur, särskilt under kursmoment som kräver mycket självständigt arbete
  • Möjlighet att spela in föreläsningar för eget bruk
  • Hjälpmedel för minnet, som kalkylator, lexikon och rättstavningsprogram – fråga vad som är tillåtet
  • Regelbundna pauser för återhämtning och fokus

Autismspektrumtillstånd

Om du har autism kan du fundera på att be om:

  • Att läraren ansvarar för gruppindelningar
  • Att schemaändringar görs i god tid och kommuniceras tydligt och skriftligt
  • Skriftlig information om kursens uppgifter och förväntningar
  • Förlängd tid för inlämningsuppgifter och hemtentamen
  • Mentorsstöd för struktur och uppföljning
  • Möjlighet att spela in föreläsningar för eget bruk
  • Anpassad examination, till exempel tentamen i eget rum eller mindre grupp, samt förlängd skrivtid
  • Anteckningsstöd under föreläsningar

Läs- och skrivsvårigheter och dyslexi

Vad du kan tänka på att be om när du har dyslexi:

  • Tillgång till dator med digitala läs- och skrivhjälpmedel
  • Studieanvisningar och nyckelord som stöd vid inläsning
  • Information både muntligt och skriftligt
  • Anteckningsstöd
  • Möjlighet att spela in föreläsningar för att kunna lyssna flera gånger
  • PowerPoint-presentationer i förväg
  • Litteraturlista i god tid före kursstart, så att talböcker hinner produceras
  • Möjlighet att komplettera skriftligt prov med muntlig del
  • Anpassad examination, till exempel med datorstöd eller förlängd skrivtid

Mer information och referenser

Fredriksson Mathilda. Särskilt pedagogiskt stöd. En kartläggning av lärosätenas insatser. Rapport av Sveriges förenade studentkårer, Stockholm 2023. Diarienummer: P1-3/2223

Undervisa tillgängligt En handbok för dig som möter studenter i ditt dagliga arbete PEDAGOGISKT STÖD | LUNDS UNIVERSITET

Alternativa examinationsformer, Stockholms universitet, Centrum för universitetslärarutbildning. (läst 2025-07-07)

Nyhet 2024:

En rapport från Stockholms universitet visar att behovet av pedagogiskt stöd har ökat kraftigt. Över 33 000 studenter får nu riktat stöd, och mentorsstöd, enskild tentamen och strukturhjälp är bland de mest efterfrågade insatserna. Samtidigt räcker inte de nationella medlen till, vilket gör att stödet kan variera mellan lärosäten. Stort ökat behov av pedagogiskt stöd – universitetet samordnar nationellt (läst 2025-07-07)

Nyhet 2025: 

Stockholms universitet har publicerat ett styrdokument som tydliggör regler och ansvar för riktat pedagogiskt stöd. Det klargör hur diskrimineringslagen och FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning ska tillämpas. Regler och handläggningsordning för riktat pedagogiskt stöd (läst 2025-07-07)

Senast ändrad 2025-07-07

Publicerad: 2023-10-31

Fotograf/Illustratör: https://undraw.co/