Vanliga stöd och anpassningar

Ett vanligt stöd du kan få är examinationsanpassningar som inkluderar att dela upp examinationen, där du kan få upplästa eller utskrivna examinationsfrågor, skrivhjälp och/eller transkribering, särskild utrustning, examinering vid annat tillfälle, assistans vid examination, möjlighet till paus eller vila, och tolkning vid examinationen.

ADD/ADHD,

Vad du kan tänka på att efterfråga om du har ADD/ADHD:

  • Konkreta instruktioner både muntligt och skriftligt.
  • Tydliga läshänvisningar och scheman.
  • Fråga om det kan gå att få enskilt rum vid tentamen eller om du behöver längre tid.
  • Om det behövs efterfråga längre tid för inlämningsuppgifter och hemtentamen.
  • Hör om man kan få stöd av en mentor som hjälper till att strukturera och följa upp studierna.
  • Mentorsstöd för att hjälpa till med planering och struktur av studierna, gärna lite oftare under kursmoment som kräver mycket självständig planering
  • Fråga om det är ok att spela in föreläsningar för eget bruk.
  • Fråga vilka av hjälpmedel för minnet såsom kalkylator, lexikon och rättstavningsprogram som är tillåtna.
  • Be om regelbundna pauser, så att man hinner återhämta sig och kan hålla fokus på lektionen.

Autismspektrumtillstånd

Vad du kan tänka på att efterfråga om du har autism:

  • Att läraren sköter gruppindelningar.
  • Att alla ändringar, som till exempel schemaändringar, bör göras i mycket god tid och vara tydliga och nedskrivna.
  • Att skriftligen få kursens uppgifter och förväntningar.
  • Att få längre tid för inlämningsuppgifter och hemtentamen.
  • Att efterfråga mentorsstöd som hjälp för att strukturera och följa upp studierna.
  • Fråga om det är ok att spela in föreläsningar för eget bruk.
  • Anpassad examination till exempel att få tentera i eget rum eller mindre grupp och/eller få längre tid på sig för att genomföra examen.
  • Att få anteckningsstöd under föreläsningarna om man har svårt att både anteckna och lyssna samtidigt.

Läs- och skrivsvårigheter och dyslexi

Vad du kan tänka på att efterfråga om du har dyslexi:

  • Be om tillgång till dator med digitala läs- och skrivhjälpmedel
  • Fråga om det finns studieanvisningar och nyckelord som man kan ha som stöd för inläsning av studiematerial.
  • Be att få information både muntligt och skriftligt.
  • Anteckningsstöd.
  • Fråga om det är ok att spela in föreläsningar för eget bruk för att kunna lyssna på den mer än en gång.
  • Efterfråga PowerPoint-presentationer i förväg så att man hinner förbereda sig innan föreläsningen.
  • Be om litteraturlistan i god tid före kursens början så att eventuella talböcker hinner produceras.
  • Fråga efter möjlighet att komplettera ett skriftligt prov muntligt.
  • Anpassad examination med till exempel datorstöd eller förlängd examenstid.

 

Fredriksson Mathilda. Särskilt pedagogiskt stöd. En kartläggning av lärosätenas insatser. Rapport av Sveriges förenade studentkårer, Stockholm 2023. Diarienummer: P1-3/2223

Undervisa tillgängligt En handbok för dig som möter studenter i ditt dagliga arbete PEDAGOGISKT STÖD | LUNDS UNIVERSITET

Alternativa examinationsformer, Stockholms universitet, Centrum för universitetslärarutbildning.  https://www.su.se/ceul/resurser/examinera-dina-studenter/alternativa-examinationsformer-till-hemtentan-1.655196 (läst 20231020)

Referenser

Fredriksson Mathilda. Särskilt pedagogiskt stöd. En kartläggning av lärosätenas insatser. Rapport av Sveriges förenade studentkårer, Stockholm 2023. Diarienummer: P1-3/2223

Undervisa tillgängligt En handbok för dig som möter studenter i ditt dagliga arbete PEDAGOGISKT STÖD | LUNDS UNIVERSITET

Alternativa examinationsformer, Stockholms universitet, Centrum för universitetslärarutbildning.  https://www.su.se/ceul/resurser/examinera-dina-studenter/alternativa-examinationsformer-till-hemtentan-1.655196 (läst 20231020)

Senast ändrad 2024-06-13

Publicerad: 2023-10-31

Fotograf/Illustratör: https://undraw.co/