Länkar och referenser
Stockholms universitet – Nationellt ansvar för pedagogiskt stöd (läst 2025-07-07)
Ofta innebär övergången från gymnasiestudier till universitetsstudier en stor förändring eftersom det individuella stödet kan vara mindre. Dessutom är universiteten ofta mycket större, med fler lokaler och många fler studenter – något som kan vara tröttande för den med en NPF-diagnos. Detta kan göra att det är viktigt att vara uppmärksam på att behovet av stöd kan vara stort utan att studenten själv signalerar att hen behöver anpassningar.
Eftersom övergången till universitetsstudier kan vara omvälvande är det bra om du som personal på högskola/universitet är uppmärksam på att de studenter som kanske mest behöver hjälp med att få rätt stöd och anpassningar inte alltid vet hur de ska söka dessa, eller kanske inte ens vet om att stödet finns att få.
De här sidorna är tänkta att fungera som en generell överblick över stöd och anpassningar under högre studier – både för dig som arbetar på universitet/högskola, men även för vägledare och andra som kommer i kontakt med unga vuxna med NPF och planer på att studera vidare.
Ansvarsfördelningen inom lärosätet kan påverka stödet Det är ofta samordnaren för pedagogiskt stöd som ger rekommendationer om anpassningar, men det är läraren, institutionen eller examinatorn som beslutar om vad som faktiskt genomförs. Detta kan skapa variation i hur stödet ser ut i praktiken
Bristande tillgänglighet kan vara diskriminering Enligt diskrimineringslagen kan brist på skäliga anpassningar utgöra diskriminering. Det innebär att om en student med funktionsnedsättning inte får det stöd som krävs för att kunna delta på lika villkor, kan det vara ett lagbrott
Kompetensutveckling för personal är avgörande Många lärosäten erbjuder stöd till personal i form av utbildningar, handledning eller kontakt med samordnare. Att öka kunskapen om NPF och tillgänglighet är en viktig del i att skapa en inkluderande studiemiljö
Stockholms universitet – Nationellt ansvar för pedagogiskt stöd (läst 2025-07-07)