Om universitetsstudier - mer information

Den här sidan riktar sig till dig som arbetar med unga vuxna med NPF – som vägledare, lärare, samordnare eller annan stödpersonal inför och inom högre utbildning. Ofta innebär övergången från gymnasiestudier till universitetsstudier en stor förändring eftersom det individuella stödet kan vara mindre. Dessutom är universiteten ofta mycket större, med fler lokaler och många fler studenter – något som kan vara tröttande för den med en NPF-diagnos. Många studenter med NPF visar inte alltid utåt att de har behov av stöd, vilket gör det extra viktigt att vara uppmärksam och proaktiv.

Eftersom övergången till universitetsstudier kan vara omvälvande är det bra om du som personal på högskola/universitet är uppmärksam på att de studenter som kanske mest behöver hjälp med att få rätt stöd och anpassningar inte alltid vet hur de ska söka dessa, eller kanske inte ens vet om att stödet finns att få.

De här sidorna är tänkta att fungera som en generell överblick över stöd och anpassningar under högre studier – både för dig som arbetar på universitet/högskola, men även för vägledare och andra som kommer i kontakt med unga vuxna med NPF och planer på att studera vidare.

Viktigt att känna till:

  • Ansvarsfördelningen inom lärosätet kan påverka stödet Det är ofta samordnaren för pedagogiskt stöd som ger rekommendationer om anpassningar, men det är läraren, institutionen eller examinatorn som beslutar om vad som faktiskt genomförs. Detta kan skapa variation i hur stödet ser ut i praktiken.

  • Antalet studenter som söker pedagogiskt stöd har ökat kraftigt de senaste åren. Enligt Stockholms universitet får över 33 000 studenter riktat stöd – men många lärosäten har svårt att möta behovet på grund av begränsade resurser. Det gör att stödet kan variera, även inom samma lärosäte.
  • Bristande tillgänglighet kan vara diskriminering Enligt diskrimineringslagen kan brist på skäliga anpassningar utgöra diskriminering. Det innebär att om en student med funktionsnedsättning inte får det stöd som krävs för att kunna delta på lika villkor, kan det vara ett lagbrott.

  • Kompetensutveckling för personal är avgörande Många lärosäten erbjuder stöd till personal i form av utbildningar, handledning eller kontakt med samordnare. Det kan handla om föreläsningar om NPF, handledning från samordnare, eller tillgång till nationella guider som Samordnarguiden. Att öka kunskapen om NPF och tillgänglighet är en viktig del i att skapa en inkluderande studiemiljö.

Senast ändrad 2025-10-10

Publicerad: 2023-10-31