Forskare betonar vikten av att arbetsgivare är medvetna om och förstår de specifika behoven hos personer med sociala och/eller uppmärksamhetsrelaterade svårigheter. Genom att erbjuda anpassningar och stöd på arbetsplatsen kan arbetsgivare underlätta inkludering och underlätta för personer med ADHD att nå sin fulla potential och skapa gynnsam arbetsmiljö för alla anställda.
Genom att skapa en inkluderande arbetsmiljö som främjar mångfald och tar hänsyn till individuella behov kan arbetsgivare dra nytta av de unika styrkor och perspektiv som olika personer kan bidra med.
En viktig slutsats är att arbetsgivare behöver vara medvetna om behovet av att anpassa arbetsplatsen och arbetspraxis för att skapa en inkluderande arbetsmiljö för personer med funktionsnedsättning. Det är också viktigt att involvera och lyssna på de anställda för att förstå deras individuella behov och utmana eventuella fördomar eller stereotyper.
Miljön
Vid ADHD kan hjärnans förmåga att sortera intryck och veta vad den ska fokusera på vara annorlunda än för neurotypiska personer. Denna förmåga kan vara nedsatt vilket gör att man tar in väldigt många intryck något som kan ställa till det om man sitter i ett öppet kontorslandskap eller utsätts för till exempel flimrande lysrör eller surrande fläktar.
Detta kan inkludera att erbjuda anpassningar som underlättar fokusering och koncentration, såsom tysta arbetsutrymmen eller möjligheten att använda hörlurar.
Arbetsmiljöanpassning är ett lagstadgat ansvar för arbetsgivaren men innebär i slutänden också en investering som ökar produktiviteten och undviker kostnaden för att lära upp någon annan.
Prata med din anställde och hör om hen har några speciella problem med miljön som ni tillsammans kan komma på strategier för att avhjälpa. Det kan vara allt från att använda sig av hörselkåpor till skärmväggar för att minska synintryck eller att se till att lysrör byts ut mot belysning som varken flimrar eller surrar.
Flexibilitet
En av de viktigaste rekommendationerna är att erbjuda flexibilitet och andra anpassningar på arbetsplatsen. Flexibla arbetsarrangemang, såsom möjligheten till anpassade arbetstider eller möjligheten att arbeta hemifrån vid behov, kan vara till stor hjälp för personer med ADHD. Samtidigt kan den anställde ha svårt att avbryta en uppgift på jobbet, har svårt att komma igång med saker eller svårt att gå hem för dagen även om hen behöver sin vila, fråga gärna om hen vill ha hjälp med detta.
Flexibilitet är också en central faktor för att stödja anställda med ADHD. Möjligheten att anpassa arbetsarrangemang och schema kan hjälpa till att hantera ADHD-symtom, som svårigheter att bibehålla fokus och hantera tidskrav. Det kan innebära att erbjuda möjligheten till kortare och koncentrerade arbetsperioder samt tillåta anställda att arbeta i mer stimulerande miljöer för att förbättra deras produktivitet och välbefinnande.
Tänk på att både flexibilitet och tydliga ramar ofta kan vara viktigt för anställda med ADHD, inom ramarna kan den anställde behöva få anpassa vilka arbetstider som passar hen bäst, eller vilket arbetssätt som bäst fungerar för hen för att slutföra uppgiften.
Om ni får problem med någon uppgift så fråga om medarbetaren har några idéer om hur man skulle kunna lösa det.
Tydlighet & Struktur
För arbetsgivare är det viktigt att skapa en strukturerad och tydlig arbetsmiljö, särskilt för anställda med ADHD. Detta inkluderar att ge tydliga instruktioner och riktlinjer för arbetsuppgifter, samt att förklara när, hur och varför dessa ska utföras. Att vara tydlig med förväntningar, mål och arbetsprocesser hjälper inte bara alla anställda, utan är också är särskilt fördelaktigt för dem med ADHD. Det kan underlätta deras förståelse för uppgifterna och öka deras motivation.
Anpassningar kan också innefatta användning av hjälpmedel eller teknik för att underlätta organisering och tidsstyrning. Det är användbart att hjälpa anställda att dela upp större uppgifter i hanterbara delar, sätta upp delmål och hålla regelbundna avstämningsmöten, till exempel veckovis. Detta kan bidra till att förbättra fokus och effektivitet.
Var också tydlig med när en uppgift anses vara slutförd och tillräckligt väl utförd, så att anställda med ADHD tydligt kan förstå när det är dags att övergå till nästa arbetsuppgift. Förståelse för de specifika utmaningarna som personer med ADHD kan möta, såsom svårigheter med att prioritera och uppskatta tid, är avgörande för att skapa en effektiv och stödjande arbetsmiljö.
Återkoppling
Återkoppling är ofta avgörande för att stödja anställda med ADHD. Det är viktigt att skapa en öppen dialog där de kan uttrycka sina behov och bekymmer. Arbetsgivare bör också erbjuda regelbunden feedback och uppmuntran för att stärka arbetsprestationen och motivationen hos personer med ADHD. Visa att du är tillgänglig ofta och fråga vad som fungerar bäst för den du har anställt, att boka regelbundna möten för återkoppling eller att veta att du finns tillgänglig om det behövs.
Att komma i gång med en uppgift
Många med ADHD kan ha svårt att komma i gång med en uppgift och då kan fler deadlines med tydliga avgränsningar och regelbunden uppföljning vara till hjälp.
För vissa anställda kan en kort avstämning i slutet på dagen vara till stor hjälp för att kunna släppa arbetet efter dagens slut och faktiskt få den återhämtning som behövs på fritiden.
Tid/Dygnsrytm och energiplanering
För någon med ADHD kan det vara avgörande att göra anpassningar som tar hänsyn till deras dygnsrytm och varierande energinivåer. Det är viktigt att diskutera och fastställa arbetstider som bäst passar den anställde. Detta inkluderar att identifiera de tider på dagen då de är som mest produktiva, samt behovet av pauser. När är det optimalt att planera möten – kanske på morgonen eller precis innan lunch?
För många med ADHD är flexibiliteten i arbetstiden central för att kunna prestera väl och skapa en hållbar arbetsmiljö. Vissa kan behöva börja tidigare eller senare, eller föredrar kanske en uppdelad arbetsdag med en längre lunchpaus för att orka med en hel dags arbete. Det är viktigt att kommunicera med din anställde för att förstå vad som fungerar bäst för dem. Fråga även om de kan behöva hjälp från kollegor, eller använda påminnelser som alarm för att inte glömma bort pauser och lunch, speciellt när de är helt fokuserade på en uppgift.