Nationella riktlinjer för adhd och autism
Några av huvudbudskapen i Socialstyrelsens första nationella riktlinjer för vård och stöd vid ADHD och autism handlar om att ge rätt insatser så tidigt som möjligt, individanpassa utredningar samt höja kunskapen hos personal inom vården och hos socialtjänsten om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Drygt sex procent av alla barn och tre procent av de vuxna har adhd, och en till två procent av befolkningen har autism. Alltså har minst en elev i varje skolklass adhd eller autism.
Det finns stora individuella skillnader i hur de nedsättningarna vid ADHD och autism tar sig uttryck och hur stort lidande de skapar. Just därför framgår vikten av individanpassade utredningar och vikten av tidiga stödinsatser i riktlinjerna.
Senaste nyheterna
- Nyhetsbrev
- Attention Ung
- NPF och vuxenliv – Från isolering till delaktighet
- Ny artikel på Altinget.se
- Ny doktorsavhandling om elever med autism och hur de kan få en mer jämställd undervisning.
- Rapport om unga med NPF som varken arbetar eller studerar
- "Lika Värde" om NPF
- Diskriminiering att inte få mönstra med autism?
- Nu finns vi på Facebook
- "Sluta använda ADHD som politiskt slagträ"