Vilket stöd kan du få?

Har du en funktionsnedsättning kan du få pedagogiskt stöd för att kunna studera. Vilken form av stöd du kan få varierar både beroende på din funktionsnedsättning och på det universitet eller den högskola du planerar att studera vid.

Du kan generellt ansöka om pedagogiskt stöd från det att du har fått ditt antagningsbesked. Processen att få en rekommendation om stöd går ofta snabbt, men tillgången till vissa stödåtgärder – som mentorstöd och anteckningsstöd – kan dröja, särskilt vid terminsstart. Det beror ofta på att någon måste rekryteras för uppdraget. Vissa stödåtgärder tar längre tid att få på plats, särskilt mentorstöd och anteckningsstöd, eftersom det kräver att någon rekryteras för uppdraget.

Beslut om stöd

Om du har en dokumenterad funktionsnedsättning kan du ansöka om pedagogiskt stöd så snart du har fått antagningsbeskedet. Det är en samordnare vid lärosätet som handlägger din ansökan och ger en rekommendation om stöd. Samordnaren ger en rekommendation om stöd, men det är läraren eller examinatorn som avgör vad som är möjligt att genomföra inom kursens ramar. Som student har du rätt att få en tydlig motivering om ett stöd inte kan ges.

När du börjar studera på universitet eller högskola förväntas du ta ett större ansvar för din studiesituation än tidigare. Det kan vara en stor omställning, särskilt om du tidigare haft anpassningar och särskilt stöd i gymnasiet.

Varierande stöd för studenter med NPF

Det är inte alla studenter som får det stöd de efterfrågar från sitt lärosäte. Anledningen kan vara att stödet inte erbjuds på just det lärosätet, eller att det inte anses genomförbart i praktiken. Beslutet om vilka stödåtgärder som faktiskt genomförs ligger ofta hos lärare, institutioner eller examinatorer. Vissa lärosäten betraktar dock samordnarens rekommendation som bindande, vilket innebär att studenten i praktiken har rätt till stödet.

Nyhet 2025: En rapport från Universitetskanslersämbetet (UKÄ) visar att det finns stora skillnader mellan lärosäten i hur det riktade pedagogiska stödet fungerar. Rapporten visar också att många lärosäten har svårt att möta det ökade behovet av stöd, bland annat på grund av begränsade resurser och bristande uppföljning av stödinsatser, och många samordnare efterlyser tydligare nationella riktlinjer.

Skillnaderna mellan lärosäten är stora – både i hur stödet utformas och i hur samordnarens rekommendationer tolkas. Det är därför viktigt att ta reda på vad som gäller just där du vill studera.

Exempel på stöd

  • anpassad litteratur, till exempel talbok, e-textbok eller punktskrift
  • anteckningsstöd
  • mentor eller extra handledning
  • teckenspråkstolkning
  • skrivtolkning
  • anpassning vid examination (t.ex. längre tid, enskilt rum, muntlig tentamen)
  • möjlighet att spela in föreläsningar
  • tillgång till PowerPoint i förväg
  • dator med rättstavningsprogram eller talsyntes

Referenser

Universitets & Högskolerådet. Stöd och anpassningar under studierna. Studera.nu. Studera med funktionsnedsättning (läst 2025-07-07).

Strang Josefin, Stöd för studenter med NPF varierar kraftigt mellan högskolor, SpecialNest, Neuropsykiatri i fokus. 2023. Stöd för studenter med NPF varierar kraftigt mellan högskolor. Läst 2023-06-28

Fredriksson Mathilda. Särskilt pedagogiskt stöd. En kartläggning av lärosätenas insatser. Rapport av Sveriges förenade studentkårer, Stockholm 2023. Diarienummer: P1-3/2223

Universitetskanslersämbetet. Stora skillnader i arbetet med det riktade pedagogiska stödet. Publicerad 2025-03-14. (läst 2025-07-07)

Senast ändrad 2025-10-10

Publicerad: 2023-10-31