- Start mer information
- Om NPF för vägledare
- Studie- och Yrkesvägledning vid NPF
- Stöd vid studier vid NPF
- Universitetsstudier
- Om NPF och arbete
- Verktyg för arbetsgivare
- Övergångar vid NPF
- Om lagar och regler
- Dokument att ladda ned och skriva ut
- Länksamling NPF
- Kalendariet
- Informationsfilmer
- Läsvärt
- Nyhetsbrev
- Mer information
- Universitetsstudier
- Befintlig sida: Vanliga stödformer
Vanliga stödformer och tips till pedagoger
Den här sidan riktar sig till dig som undervisar eller möter studenter med NPF-diagnos i din yrkesroll – till exempel som universitetslärare, kursansvarig, samordnare eller handledare. Här får du exempel på vanliga stödformer och konkreta tips för att göra undervisningen mer tillgänglig.
Generella tips
Inled gärna kursen med att berätta om när det finns möjlighet till enskilda besök, gör ett schema med sådana dropin-tider så underlättar du för de elever som inte vill eller kan diskutera sina behov inför hela klassen i slutet av en lektion.
Om du bokar ett möte med en elev se till att informera om när mötet ska ske, var det kommer att vara, Vilka som ska vara med på mötet, vad mötet ska handla om och hur lång tid mötet kommer att ta.
Generella stödformer
Ett vanligt stöd är anpassning av examination. Det finns olika typer av anpassningar som erbjuds, och de vanligaste är:
- Förlängd tid vid tentamen
- Tentamen i mindre grupp eller enskilt
- Alternativa examinationsformer, t.ex. muntlig tentamen, visualisering eller rollspel
- Användning av dator med rättstavningsprogram och/eller talsyntes
- Uppdelning av examination
- Upplästa eller utskrivna examinationsfrågor
- Skrivhjälp och/eller transkribering
- Särskild utrustning
- Examinering vid annat tillfälle
- Assistans vid examination
- Möjlighet till paus eller vila
- Tolkning vid examinationen
Det är vanligtvis upp till lärare, institution eller examinator att besluta om vilka rekommenderade stödåtgärder eller anpassningar som är möjliga.
Samordnaren ger en rekommendation om stöd, men det är läraren eller examinatorn som avgör vad som är möjligt att genomföra. Enligt diskrimineringslagen kan bristande tillgänglighet utgöra diskriminering – vilket innebär att studenten har rätt till skäliga anpassningar.
Generella tips till dig som undervisar
- Inled kursen med att informera om möjligheten till enskilda samtal – gärna via schemalagda drop-in-tider.
- Vid möten med studenter: informera tydligt om tid, plats, deltagare, syfte och tidsåtgång.
- Var tydlig med kursens struktur, deadlines och förväntningar – gärna både muntligt och skriftligt.
- Tillåt inspelning av föreläsningar för eget bruk.
- Tillhandahåll PowerPoint-presentationer i förväg.
- Ge litteraturlistan i god tid före kursstart så att talböcker hinner produceras.
ADHD/ADD
Diagnosen påverkar personens koncentrationsförmåga och att hålla tillbaka ett impulsivt beteende. En del personer med diagnosen växlar från enorm fokusering till distraktion. Skillnaden mellan ADHD och ADD är att personen med ADD inte är hyperaktiv men att fokuserings- och organisationssvårigheter kvarstår. När det gäller akademiska studier kan det ofta vara svårt med tidsplanering och organisering av studierna. Ofta är också stresskänsligheten hög.
Stöd vid ADHD/ADD – vad du som pedagog kan göra
- Ge konkreta instruktioner både muntligt och skriftligt
- Ge tydliga läshänvisningar och scheman
- Erbjud enskilt rum vid tentamen och/eller längre skrivtid
- Var flexibel med inlämningstider
- Föreslå mentorsstöd för planering och struktur
- Tillåt inspelning av föreläsningar
- Tillåt hjälpmedel som kalkylator, lexikon och rättstavningsprogram
- Planera in regelbundna pauser under undervisningen
Autismspektrumtillstånd
Autismspektrumtillstånd är ett samlingsnamn för olika diagnoser, men en gemensam nämnare är att det finns svårigheter i det sociala samspelet och kommunikationen. Detta innebär att det är svårt att tolka sina medmänniskors tankar, handlingar och känslor. Personer med autism mår bäst av tydliga strukturer och rutiner. En del har svårt med tidsuppfattning och att avgöra hur mycket tid som bör läggas på en uppgift. I studierna behövs således stöd i både plan
Stöd vid autism – vad du som pedagog kan tänka på
- Ta ansvar för gruppindelningar
- Kommunicera schemaändringar i god tid och skriftligt
- Ge skriftlig information om kursens uppgifter och förväntningar
- Var flexibel med inlämningstider
- Föreslå mentorsstöd
- Tillåt inspelning av föreläsningar
- Erbjud tentamen i eget rum eller mindre grupp
- Erbjud anteckningsstöd vid behov
Läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexi innebär svårigheter med läsande och skrivande. För studenten innebär det att kurslitteraturen tar tid att läsa. I skrivandet kastas bokstäver och ord om, vilket påverkar förståelsen av texten negativt. Även sifferminnet påverkas, vilket kan innebära svårigheter med att få siffror i rätt ordning och inlärning av multiplikationstabeller och formeltabeller. Dyslexi kan se olika ut, en del studenter har endast problem med ena färdigheten, medan andra kan ha problem med båda.
Stöd vid läs- och skrivsvårigheter – tips till undervisningen
- Se till att det finns tillgång till dator med digitala läs- och skrivhjälpmedel
- Ge studieanvisningar och nyckelord som stöd för inläsning
- Ge information både muntligt och skriftligt
- Tillåt inspelning av föreläsningar
- Ge PowerPoint-presentationer i förväg
- Ge litteraturlistan i god tid
- Erbjud möjlighet att komplettera skriftligt prov muntligt
- Erbjud anpassad examination med t.ex. datorstöd eller förlängd skrivtid
- Förklara abstrakta modeller med konkreta exempel eller visuella bilder
Referenser
Jälknäs A, Wåxberg H. Skapa en tillgänglig lärmiljö, Första utgåvan, Stockholm: Natur & Kultur; 2023.
Hillier A, Goldstein J, Murphy D, et al. Supporting university students with autism spectrum disorder. Autism. 2018;22(1):20-28. doi:10.1177/1362361317699584
Byrne J. P. Perceiving the social unknown: How the hidden curriculum affects the learning of autistic students in higher education. Innovations in Education and Teaching International, 2020;59(2), 142–149. https://doi.org/10.1080/14703297.2020.1850320
Fredriksson Mathilda. Särskilt pedagogiskt stöd. En kartläggning av lärosätenas insatser. Rapport av Sveriges förenade studentkårer, Stockholm 2023. Diarienummer: P1-3/2223
Undervisa tillgängligt En handbok för dig som möter studenter i ditt dagliga arbete PEDAGOGISKT STÖD | LUNDS UNIVERSITET
Stockholms universitet, Alternativa examinationsformer, Stockholms universitet, Centrum för universitetslärarutbildning. https://www.su.se/ceul/resurser/examinera-dina-studenter/alternativa-examinationsformer-till-hemtentan-1.655196 (läst 20231020)