Att arbeta och ha NPF-diagnos 

Arbetets betydelse och villkor  

Denna text vänder sig främst till dig som har NPF och som snart ska börja arbeta. Det vara bra att veta att du har samma möjligheter i arbetet som de utan NPF. Du har samma rättigheter och skyldigheter. Detta rör bland annat avtal och lagar.

De flesta arbetar i dag framför en datorskärm. Då kan det vara bra att undvika att sitta stilla länge, och att röra på dig ofta och låta ögonen vila från skärmen. 

Ett arbete betyder många saker för individen och för samhället. Du bidrar till samhällets, hållbarhet och utveckling. Arbete ger dig pengar, en roll och ett sammanhang. Arbetet skapar struktur och rytm i livet. Genom arbete får du också erfarenheter och kunskaper, samt självkänsla och acceptans. Att ha ett arbete kan få dig att må bättre.

Å andra sidan kan arbetet förorsaka problem. Arbetet utgör ofta en stor del av din vakna tid. Det här gör att det kan bli jobbigt med saker att göra både hemma och på arbetet. Personer med NPF kan behöva fler pauser och en längre tid för vila andra. Skador är tyvärr inte ovanligt i arbetslivet.

Det finns i saker i arbetslivet som kan vara extra svåra för personer med NPF. Fler bland de med NPF är arbetslösa än bland utan NPF. Många med NPF arbetar dessutom deltid och med saker man egentligen är för duktig för. Man får då en lägre lön än vad man borde ha haft. De med NPF kan tråkigt nog ibland uppleva mobbning.

Senast ändrad 2021-09-27